ultras page here!!!! n gollllll!!!!!


Photobucket

Wednesday, June 29, 2011

tip menjelang eXam

1. Pastikan semua peralatan peperiksaan seperti pen, pensil, pembaris serta kad pengenalan dan slip peperiksaan disediakan
2. Slps solat maghrib, lakukan solat hajat 2 rakaat dan teruskan dgn bacaan yassin mohon agar Allah berikan ketenangan dan kemampuan menjawab soalan dgn sempurna.
3. Pastikan tidur yg mencukupi..ia penting bagi badan dan otak cergas utk hadapi peperiksaan.
4. Pastikan diri tidak tertekan dgn membuat ulangkaji disaat akhir…pelajar cemerlang sentiasa bersedia awal menghadapi peperiksaan.
5. Sebaik-baiknya pada pagi sebelum ke sek..solat Subuh berjemaah dgn keluarga dan mohon restu dari kedua ibu dan ayah..
6. Langkah keluar rumah dgn kaki kanan sambil membaca doa tertentu utk selamat sampai ke sek. dan diberi kekuatan menjawab soalan dgn cemerlang…
APA YANG HARUS DILAKUKAN MENJELANG HARI PEPERIKSAAN ?
1. Anda seharusnya cuma mengulang kaji nota – nota yang telah anda sediakan, bukan lagi membaca buku – buku teks.
2. Pada saat ini juga anda seharusnya sudah dapat membentuk satu kumpulan yang terdiri daripada rakan – rakan anda sendiri supaya dapatmembincangkan apa yang telah anda pelajari selama ini.
3. Bertukar – tukar pendapat dan pandangan antara satu sama lain kerana banyak manfaatnya.
4. Setelah menerima jadual waktu peperiksaan, semak tempat peperiksaan anda yang sebenarnya dengan teliti.
5. Tandakan mata pelajaran, masa dan tarikh peperiksaan mata pelajaran berkenaan yang ada pad jadual itu dengan dakwat merah supaya tidak terlepas daripada perhatian anda.
6. Pastikan anda tiba di dewan peperiksaan sekurang – kurangnya setengah jam dari masa yang ditetapkan.
7. Sementara menanti bermulanya peperiksaan, rujuk nota anda sepintas lalu. Ini untuk menyegarkan kembali ingatan anda tentang topik pelajaran yang bakal disoal nanti.
8. Elakkan daripada berbual – bual kosong kerana tidak mendatangkan faedah.
9. Lengkapkan diri anda semasa hendak menghadiri mana – mana peperiksaan sekalipun. Pastikan kad pengenalan diri anda ada dibawa bersama.
10. Semak dan tentukan bahawa anda menjawab di tempat – tempat yang disediakan. Sebarang kesilapan akan memberi kesan terhadap keputusan peperiksaan.
11. Sebaik sahaja mendapat kertas soalan, bertenanglah. Baca segala arahan dalam kertas soalan dengan teliti.
12. Pastikan anda benar – benar faham dengan kehendak soalan itu sebelum memulakan sesuatu peperiksaan.
13. Tentukan jumlah masa yang perlu untuk menjawab satu – satu soalan. Jangan mengambil masa yang terlalu lama untuk sesuatu soalan.
14. Bahagikan masa mengikut kepentingan sesuatu soalan. Markah penuh bagi satu – satu soalan dinyatakan dalam kertas soalan itu.
15. Peruntukan juga masa untuk menyemak jawapan anda. Pastikan anda telah mengikut arahan yang betul semasa menjawab soalan. Semak bahasa atau tatabahasa, penyampaian, ejaan dan sebagainya kerana semua ini diambil kira, selain fakta yang dkehendaki.
16. Tulisan juga perlu diberi perhatian supaya pemeriksa senang membacanya.
thanks kpd artikal yg dibuat oleh bigboss di VF.....:) semoga artikal ini di manfaatkan oleh semua pelajar yang sedang menduduki exam..:)

Tuesday, June 28, 2011

hebatnya Cinta seorang Lelaki

Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada Kekasihnya dgn ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya. Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya.Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap.

3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.

4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya krn perasaan cemburunya yang meluap2.

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya krn dia sentiasa berasa curiga.

7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya.

8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.

9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain.

10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya.

12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama.

13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.

14. Dia mementingkan! kekasihnya daripada dirinya sendiri.

15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya krn dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting dengannya.

17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.

18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain.

19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnyakembali kepadanya.

20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg palingdipercayainya dansanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.

22. Dia tidak akan berlak! u curang kepada kekasihnyanamun jikalau dia diaberbuat demikian itu bererti hatinya belum 100peratus mencintai kekasihnya.

23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmatahanya untuk seorangperempuan. HARGAILAH MEREKA.. 
 

MemIliH TeMAn

Kata Imam Ghazali:
Di dalam memilih sahabat hendaklah engkau perhatikan syarat-syarat bersahabat. Maka jangan engkau bersahabat kecuali dengan orang yang layak untuk dijadikan sahabat. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. bersabda: “Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya,oleh kerana itu hendaklah seseorang itu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat. Maka apabila engkau mahu mencari sahabat yang engkau jadikan dia sebagai sahabat di dalam menuntut ilmu dan di dalam urusan agamamu dan duniamu,maka hendaklah engkau engkau pastikan ada 5 sifat ada pada orang tersebut:

1. Orang yang berakal
Tidak ada kebaikan bersahabat dengan orang yang bodoh,kerana akibatnya akan membawa kepada permusuhan dan menyakitkan hati dan paling baik yang engkau dapatkan daripadanya ialah engkau terselamat dari mudaratnya ketika dia berusaha untuk memberi manfaat kepadamu. Kerana musuh yang berakal itu lebih baik daripada sahabat yang bodoh. Bersahabat dengan orang yang kurang berakal juga tidak dapat membina atau menambah baik kepada kita tetapi kita tetap wajib berbaik-baik dengan mereka.

2. Orang yang baik akhlaknya.
Maka janganlah engkau bersahabat dengan orang yang jahat perangainya iaitu orang yang tidak dapat mengawal dirinya ketika marah dan ketika dia dirangsang oleh nafsu syahwatnya.

Begitulah juga dengan orang yang suka mengumpat potpet-potpet sana sini seperti mami jarum, orang yang percakapannya tidak baik dan orang yang selalu mengajak kepada keburukan dan perkara yang melalaikan.

3. Orang yang soleh
Jangan engkau bersahabat dengan orang yang fasik yang selalu mengerjakan dosa yang besar, kerana orang yang tidak takut akan Allah itu tidak mengesali dalam membuat dosa yang besar dan orang yang tidak takut kepada Allah tidak dapat dipercayai sepenuhnya. Bahkan pendiriannya tidak tetap selalu berubah-ubah mengikut keadaan dan tekanan. Maka jauhi dari bersahabat dengan orang yang fasik kerana berterusan melihat perkara-perkara yang fasik dan maksiat itu akan menghilangkan kebencianmu terhadap maksiat tersebut lalu akhirnya engkau merasa ringan hal maksiat dan akhirnya terturut melakukan maksiat.

4. Jangan bersahabat dengan orang yang tamak dunia.
Jangan engkau bersahabat dengan orang yang tamak dunia,kerana bersahabat dengannya adalah racun yang dapat membunuh. Tabiat itu cepat sekali mempengaruhi tabiat yang lain dan perangai yang baik cepat sekali berubah menjadi jahat,sekiranya kita tidak menyedarinya. Maka suka bersahabat dengan orang yang tamak pada dunia akan menambahkan tamakmu terhadap dunia. Bersederhanalah. Kesenangan dunia hendaklah dicari tanpa meninggalkan amalan untuk bekalan akhirat.

5. Orang yang benar
Jangan engkau bersahabat dengan orang yang pendusta,barangkali dia akan menipu engkau. Berbohong adalah tabiat buruk yang dicela agama dan tidak disukai oleh siapa juga.

Dengan memilih sahabat yang baik diharapkan kita akan juga menjadi baik.Jika sahabat orang yang sering melakukan dosa, dikhuatiri kita akan turut berdosa kerana membiarkan mereka membuat dosa atau meredai perbuatan mereka atau membiarkan kemungkaran tanpa menegahnya. Jika kita mendengar orang mengumpat, kita tidak menegahnya, apalagi kalau kita tumpang tokok, bermakna kita memperolehi dosa percuma!

Sekian untuk pedoman dan panduan kita semua... ... .wasallam

Sunday, June 26, 2011

KaTa KuNci KehiDuPaN

semua orang nak tahu bukan bagaimana nak berjaya..Risya ada cara2 bagaimana mahu berjaya....tip ini sebenarnya Risya perolehi semasa ceramah Prof. Dr Muhayah Mohammad....antaranya ialah:-
  • Ego(ego---Edge God Out)dominated people..
  1. get offended easily
  2. always have to be right
  3. always have to have more 
  4. alway have to be superior
  5. very concerned about title and achievement
  6. judge oneself of one's accumulation
  • Prinsip2 untuk mendapatkan apa yang ada inginkan:-
  1. gunakan imajinasi anda
  2. hidup dengan bermula pada penghujungnya,.
  3. fikir seperti sudah mencapai apa yang anda inginkan.
  4. memfokuskan perhatian 
ok sebenarnya banyak lagi tp...x larat pula nak tulis..letih sudah tangan ni menaip..:) pesan terakhir buat kamu semua ALWAYS SAY THIS DAILY "HOW MAY I SERVE?"INSTEAD OF WHAT'S IN FOR ME...

Friday, June 17, 2011

malaysia vs Arsenal

assalammualaikum dan salam satu malaysia..
entry aku kali ini pasal aku tak dapat pergi arsenal vs malaysia la..sedih betul la..rasa macam nak menangis je..kenapa la dia lawaan time tue???aku cuti 16.7 but dia lawan 13.7..dah la fov. team aku...memang hampeh la..tapi tak pe la aku suruh kawan aku tangkap pic samir nasri....
samir nasri..:)

tapi aku tetap nak pergi gak..ada yang aku ponteng kelaz nanti..huhuhu...
pelik atau x pelik minggu ni aku langsung xboleh balik..rindunye kat anak2 aku...nak tahu sapa..ehh aku tanya korang buat apa sebab nie my blog,my rule so suke hati aku la nak tulis atau x kan..hahaha..:)...

 yang ini name dia nurfaqihah,5

yang lelaki 2 yer,hihi mohd hazmi hariz,4

yang ini pulak nama dia nursyahira syakirah,3

yg nie nuraisyah,1 tahun

yang nie pulak nursyahidatul syakirah,10 bulan

yang last sekali ialah hasif hariz,3 bln

pic2 nie semua gambar anak2 buah aku yang paling aku sayang..dorang pengubat tatkala aku sedih or kecewa...aku sangat2 sayang dorang..luv u all..
rindunye...da bape minggu da tak jumpe dorang...huhuhu
okey la sampai sini je la entry risya..jumpe lagi..bye!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...